Khao Yai national park - Reisverslag uit Pak Chong, Thailand van Brigite Patrick - WaarBenJij.nu Khao Yai national park - Reisverslag uit Pak Chong, Thailand van Brigite Patrick - WaarBenJij.nu

Khao Yai national park

Blijf op de hoogte en volg Brigite

07 Maart 2014 | Thailand, Pak Chong

Dag 5:
Om 8.00 moesten verzamelen voor de dagtoer/ trektocht midden door de jungle.
We gingen met de songthaew richting het nationaal park Khao Yai wat een half uurtje rijden is. Daar aangekomen kregen we lange sokken die we aan moesten doen i.v.m. de ongedierte die via je broekspijp eventueel naar boven kunnen kruipen.
Daarna nog een klein ritje met de songthaew de bergen in. Daar aangekomen vertelde onze reisleider hoe het dagprogramma eruit kwam te zien:
wandeling van ruim 4 uur door de jungle om neushoornvogels en gibbons te kunnen spotten.
lunch
1 uur vrije besteding
Bezoek waterval waar ook de film de Beach is opgenomen.
In de namiddag op zoek naar de wilde olifanten.

We werden ergens bij een ingang van de jungle gedropt vandaar uit liepen we met de groep de jungle in. Een echt gave en aparte beleving.
Geen normale boswegen maar tussen de bomen door van links naar rechts.
Onze gids was alert op de geluiden die de gibbons maken. Een lokroep, soort schreeuw, hoorde we na een poosje wandelen. De gids zag in de boomtoppen meerdere gibbons (apen) zitten en met een verrekijker konden we ze bekijken. Zo waanzinnig gaaf deze dieren in het wild te kunnen spotten in plaats van in de dierentuin.
Dieper de jungle in stopte onze gids opeens en zette hij zijn verrekijker neer waarop wij weer omhoog gingen kijken op zoek naar de gibbons. Het waren niet de gibbons maar hoog in een hol van een boom zat een groene gifslang verstopt. Wauw wat mooi. Ik heb hierop mijn eigen verrekijker gepakt om het dier te kunnen bekijken.
Terwijl we verder aan het lopen waren hoorde we een hoop gebrom het leek wel een grote horzel maar dat was een neushoornvogel die over ons hoofd vloog. Patrick zag hem razendsnel overvliegen te snel om hem op beeld vast te leggen.
Wat een bijzondere ervaring om door de jungle heen te lopen en te genieten van de natuur om ons heen. Tijdens de wandeling hebben we zelf even moeten rennen om nog meer gibbons te kunnen spotten zelfs een gibbon met een jong bij haar.
Onze gids gaf aan dat we geluk hadden om dit te mogen zien.
Na ruim 5 uur gelopen kwamen we uit bij een wachttoren. Vanuit de toren hadden we een goed overzicht van de omgeving waaronder een olifanten badplaats.
Bij de uitkijktoren stond onze songthaew klaar om ons naar het restaurant te brengen voor een lunch.
Incl. 1 uur pauze ging onze toer verder richting de waterval. Omdat we nu in het droge seizoen zitten zijn de watervallen wat minder spectaculair dan in het regenseizoen maar toch was ze nog indrukwekkend genoeg.

Van daaruit reden we verder met de songthaew waarbij de gids nogmaals stopte omdat hij een neushoornvogel in de boom zag zitten. Ik was blij dat ik snel kon reageren met de camera in mijn handen want de vogel was zo weer gevlogen.
Nu verder op zoek naar wilde olifanten. De klok liep al tegen 18.00 en om 18.00 moet je park uit zijn. We hadden nog geen olifant gezien en zouden waarschijnlijk het park, zonder een olifant te hebben gespot, teleurgesteld verlaten na een mooie dag. Tot ieders verbazing zag onze gids nog een andere songthaew voorbij rijden (ook veel te laat het park uit). Dus wij keren en er achteraan waarbij de parkwachters riepen het is te laat je moet het park uit maar onze gids was eigenwijs, eigenwijs en we waren hem daar zeer dankbaar voor want daar liep een mannetjes olifant alleen, wat gaaf en enorm mooi beest om te zien. Blij en voldaan met een camera vol met mooie foto's reden we weer terug naar de lodge om even lekker te douchen en te eten.
Ook bij het eten werden we verrast door het personeel. Zij waren verkleed als traditionele Thaise mensen en gaven verschillende shows voor ons dans, Mai Thai boksen > Thai boksen alleen in show vorm en er werd traditionele muziek gespeeld, vuurshow en met klap op de vuurpijl deden we soort polonaise met zijn allen door het restaurant heen maar dan op Thaise wijze.
Wat een top dag hebben we samen gehad zeg.

Onze gids vroeg laat op de avond wat onze volgende bestemming was. We zouden naar Chayapum gaan gaven wij aan. Hij vertelde dat de watervallen in dit jaargetijde drooggevallen waren en dat daar verder niks te zien was. We konden beter meer naar het zuidoosten gaan om daar historische tempels te gaan bekijken. Kaart erbij gepakt en speuren naar de beste mogelijkheden, naar de beste route. Na wat gepuzzel met de Thaise plattegrond en de loney planet waren we tot conclusie gekomen om ons reisschema helemaal om te gooien. Ach wat maakt het uit we zijn toch op avontuur!
Voordat we gingen slapen nog even snel een kamer geboekt bij een guesthouse in Buriram zodat we van daaruit mooie plekjes kunnen gaan bekijken.

• 13 Maart 2014 - 18:57

Raimond:

IK kan lezen dat jullie veel beleven. Geniet er zeker van.

• 15 November 2017 - 03:22

Sam :

hey,

ik vertrek binnenkort voor een paar maanden naar Azië.
    ik heb niet echt een vast reis traject dat ik ga afleggen en weet daarom niet wanneer ik Khao Yai national park passeer.
    mijn vraag is of je dit ter plekken allemaal kan regelen of dat je toch moet reserveren.
    heb er al wat over opgezocht, maar online staat daar niet veel info over. enkel hoe prachtig het is